M

Ειδικά χρώματα: Η δημιουργία του Forbidden Red ― 

Από τη στιγμή που εμφανίστηκαν τα αυτοκίνητα, έχουν συναρπάσει τους αρχιτέκτονες: πολλοί έχουν ενσωματώσει τα δυναμικά τους σχήματα και τις τεχνολογίες τους στον σχεδιασμό. Μέχρι τώρα, η σχέση μοιάζει μονόδρομη, σύντομα όμως μπορεί να δούμε πολύ πιο στενές συνέργειες και δημιουργικές ανταλλαγές ιδεών.

Τα αυτοκίνητα έχουν υπάρξει αντικείμενα επιθυμίας από την αρχή. Το αυτοκίνητο δεν είναι απλό μέσο μεταφοράς αλλά, πάνω απ’ όλα, είναι μια δήλωση. Ο σχεδιασμός τους απαιτεί αμέτρητες ώρες έρευνας και πειραματισμού επειδή ο σκοπός των αυτοκινήτων δεν είναι μόνο η αποτελεσματικότητα αλλά η πρόκληση συναισθημάτων.

Το BMW Concept 4 coupé, που παρουσιάστηκε στο κοινό τον Σεπτέμβριο του 2019, ανήκει στην ξεχωριστή κατηγορία των concept cars, που δημιουργούνται ακριβώς για να προκαλούν αίσθηση. Η μυώδης γεωμετρία του και ο αγωνιστικός του χαρακτήρας τονίζεται με ένα θεαματικό, ειδικά σχεδιασμένο χρώμα, που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την AkzoNobel ως αναπόσπαστο στοιχείο του συνόλου: το «Forbidden Red» αντανακλά όλο το πάθος και την αδρεναλίνη της οδήγησης του Concept 4, χρησιμοποιώντας τις ιδιότητες του χρώματος για να ακουμπήσει τις βαθύτερες επιθυμίες μας.

Η επικεφαλής του τμήματος χρωμάτων και επενδύσεων της BMW, Anette Baumeister, βρέθηκε στην ομάδα της εταιρίας μέσα από την εμπειρία της στον χώρο των υφασμάτων, δεν περιορίστηκε όμως μόνο στα καλύμματα των σαλονιών: Σύντομα, η εμπειρία και η ικανότητά της αξιοποιήθηκε και στο εξωτερικό των αυτοκινήτων, ενώ μία από τις πιο πλούσιες και συναρπαστικές συνεισφορές της στη BMW έγινε η δημιουργία νέων χρωμάτων. Η ιδέα για ένα νέο χρώμα, φυσικά, είναι ζήτημα έμπνευσης και ενσυναίσθησης, όμως η μετάφρασή της σε υλικό εφαρμογής είναι πολύ πιο απαιτητική δουλειά. Το χρώμα του Concept 4, που αγγίζει όλες τις αισθήσεις, προέρχεται τόσο από την ψυχολογία όσο και από τη χημεία και την τεχνολογία των υλικών.

Η AkzoNobel συνεργάζεται συχνά κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού με παραγωγούς πρωτότυπου εξοπλισμού (OEMs), από τα αρχικά concept των αυτοκινήτων μέχρι τα εφαρμοσμένα υλικά και τα τελειώματα. Η ομάδα Global Color Design της εταιρίας προσφέρει πολλά καινοτόμα σχεδιαστικά εργαλεία για να βοηθήσει τους OEMs να βρουν την τέλεια εμφάνιση για τα προϊόντα τους. Οι designers της AkzoNobel είναι πάντα ενήμεροι για τις τελευταίες τάσεις στο χρώμα, μεταφράζοντας τη γνώση τους κάθε χρόνο στην ετήσια συλλογή ColorSurfaces, όπου παρουσιάζονται οι πιο πρόσφατες εξελίξεις στο χρώμα και στα υλικά, με συναρπαστικά τελειώματα που χρησιμοποιούνται από τους παγκόσμιους πρωτοπόρους στον χώρο της ανάπτυξης και εφαρμογής. Είτε αναζητά κανείς μια εντελώς νέα ιδέα, είτε χρειάζεται να απογειώσει το αποτέλεσμα μιας ήδη υπάρχουσας γραμμής παραγωγής, η συλλογή ColorSurfaces είναι η αφετηρία της συνεργασίας. Στην πιο πρόσφατη συλλογή trends, Ε16, στην πρώτη από τις τέσσερις θεματικές ενότητες ξεχωρίζει ένα πυκνό, φωτεινό κόκκινο, που εκπροσωπεί το θάρρος, στα πλαίσια μιας ισχυρής ταυτότητας.

Το κόκκινο εύκολα συνδέεται με την αυτοπεποίθηση, τον ενθουσιασμό και την αποφασιστικότητα, με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα δημοφιλές χρώμα για τα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Το «Forbidden Red», όμως, είναι πιο πολυδιάστατο, μια και δεν εξαντλείται σε μια απλή εντύπωση αλλά προϋποθέτει τη συμμετοχή σε μία ολόκληρη διαδικασία. Αυτό που κάνει το χρώμα να ξεχωρίζει είναι ο διαδραστικός του χαρακτήρας, μια και οι πιο εντυπωσιακές του δυνατότητες αποκαλύπτονται σε μια σχέση που ξεδιπλώνεται στον χώρο και στον χρόνο. Το Forbidden Red είναι ένα αστραφτερό, μεταλλικό κόκκινο που περιλαμβάνει οκτώ στρώσεις χρώματος (όταν το σύνηθες για τα αυτοκίνητα είναι μόνο δύο) και συνδυάζει σκόνη χρυσού, ένα μαύρο υπόστρωμα και διαφανείς επιστρώσεις στην εξωτερική του επιφάνεια. Καθώς κινείται κανείς γύρω από το Concept 4, το χρώμα αλλάζει: από γυαλιστερή απόχρωση κόκκινης καραμέλας κάτω από δυνατό φως, σε βαθύ πορφυρό και σχεδόν μαύρο κάτω από σκιά. Με αυτόν τον τρόπο, η καμπυλόμορφη γεωμετρία του αυτοκινήτου γίνεται ακόμα πιο έντονη, ενώ ξεχωρίζει το βασικό χαρακτηριστικό του, που είναι η κίνηση.

Τα «απαγορευμένα» («forbidden») χρώματα είναι χρώματα που το φυσιολογικό ανθρώπινο μάτι δεν μπορεί να δει – τουλάχιστον, όχι χωρίς βοήθεια. Τέτοια «απαγορευμένα» ή «αδύνατα» χρώματα περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, το «κοκκινοπράσινο» ή το «κιτρινομπλέ». Το 1983, ο επιστήμονας οπτικής Hewitt Crane έκανε ένα πείραμα όπου έδειχνε στους συμμετέχοντες παράλληλες, κολλητές κίτρινες και μπλε λωρίδες. Τεχνολογία eye tracking διατηρούσε τις λωρίδες ακριβώς στην ίδια θέση πάνω στον αμφιβληστροειδή των θεατών. Καθώς οι χρωματικοί δέκτες τους έφταναν σε κατάσταση κόπωσης, οι χρήστες ανέφεραν ότι το όριο ανάμεσα στα χρώματα εξαφανιζόταν, δίνοντάς τους την εντύπωση ενός νέου, πρωτοφανούς χρώματος – όχι πράσινο, αλλά «κιτρινομπλέ». Ήταν σαν να βλέπει κάποιος για πρώτη φορά το μωβ και να το αποκαλεί «μπλεκόκκινο».

Το μεθυστικό, μεταλλικό εφέ του Forbidden Red, με τις αποχρώσεις του να αλλάζουν, επιτυγχάνεται με μία διαδικασία που ονομάζεται «πολυστρωματική βαφή», η οποία περιλαμβάνει επάλληλες στρώσεις χρώματος που η καθεμία προσθέτει τις ιδιότητές της στις υπόλοιπες. Ως σχεδιάστρια χρωμάτων, η Anette Baumeister έχει μεγάλη αδυναμία στα χρώματα «δύο-σε-ένα»: το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό αυτού του εφέ είναι ότι μπορεί να επιτευχθεί μόνο στις τρεις διαστάσεις, επειδή χρειάζεται να πιάνει το φως από διαφορετικές γωνίες. Το χρώμα που ανέπτυξε για τη BMW είναι απολύτως στοχευμένο ως προς τις προθέσεις του και τη συναισθηματική του επίπτωση: ξυπνά την επιθυμία, τον ενθουσιασμό και την ικανοποίηση. Σκοπός του είναι να λειτουργεί σε συνεργασία με τη γεωμετρία του αυτοκινήτου, ενώ η παραγωγή του χρειάστηκε όλη την εμπειρία της AkzoNobel.

Η πολυστρωματική βαφή με πούδρες είναι ήδη εφικτή και εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία στον σχεδιασμό προϊόντων, όπως τα αρχιτεκτονικά υλικά. Οι αρχιτέκτονες αντιλαμβάνονται σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό τις ιδιότητες της μορφής, όμως σίγουρα θα μπορούσαν να διευρύνουν την οπτική τους παρακολουθώντας στενότερα τις εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία ή τη βιομηχανία υφασμάτων, ειδικά όταν χρειάζεται να ζητήσουν ένα χρώμα ειδικών απαιτήσεων, για ένα ιδιαίτερο έργο, σε συγκεκριμένο τόπο – χρώμα το οποίο μπορεί ακόμα και να μην υπάρχει. Σε κάθε περίπτωση, ο σχεδιασμός δεν λειτουργεί με στεγανά. Εφόσον ο σκοπός του είναι ξεκάθαρος, ενώ υπάρχει ήδη διαθέσιμη η γνώση και η εμπειρία, είμαστε σίγουροι ότι στο μέλλον θα δούμε πολλές δημιουργικές εξελίξεις προς αυτή την κατεύθυνση.

 

(source Yatzer: A conversation with Anette Baumeister)