M

“Pressed Chair” του Nils Holger Moormann: Εύκαμπτες πούδρες βαφής ― 

Η μεταλλική καρέκλα Pressed Chair, του σχεδιαστή Harry Thaler για την εταιρία Nils Holger Moormann, είναι ένα έπιπλο με τη δυνατότητα να τοποθετείται το ένα πάνω στο άλλο, χρησιμοποιώντας τα ελάχιστα δυνατά μέσα έκφρασης: η καρέκλα αποτελείται από ένα ενιαίο κομμάτι αλουμινίου πάχους 2.5mm που σταθεροποιείται μετά από την παραμόρφωσή του, σε συνδυασμό με ένα περιμετρικό ενισχυτικό «νεύρο».

Η αξία του σχεδιασμού είναι ότι καταφέρνει να δημιουργήσει ένα έπιπλο από ένα και μόνο υλικό, χωρίς αρμούς ή συνδέσμους. Επιπλέον, η κατασκευή, η οποία γίνεται σε αυτοκινητοβιομηχανία της Βαυαρίας που χρησιμοποιεί τεχνολογίες αιχμής, δεν παράγει καθόλου απορρίμματα και το αποτέλεσμα είναι 100% ανακυκλώσιμο.

Η εταιρία επίπλων Nils Holger Moormann έχει ξεχωριστή προσωπικότητα, που εκπροσωπεί όλες τις αξίες του «νέου γερμανικού design»: Τα κομμάτια τους, μινιμαλιστικά και παράδοξα, φτάνουν τα βιομηχανικά υλικά στα όριά τους, μειώνοντας τα πάντα στο ελάχιστο, ώστε να ξεχωρίζει μια έξυπνη ιδέα. Το σημαντικό για τον Moormann δεν είναι μόνο να διαθέτει στην αγορά λεπτά και καλοδουλεμένα αντικείμενα, αλλά το να θεωρεί το κάθε κομμάτι που παράγει ως μέρος μιας σχεδιασμένης διαδικασίας. Με έδρα στο Aschau im Chiemgau, μία Βαυαρική κωμόπολη στα σύνορα με την Αυστρία, η εταιρία συνεργάζεται με τοπικούς τεχνίτες, χρησιμοποιεί τοπικά υλικά όσο αυτό είναι δυνατόν και, παρά το διεθνές της δίκτυο, προτιμά να κάνει τη διανομή της με ποδήλατα. Η ποσότητα του υλικού που χρησιμοποιείται σε κάθε έπιπλο είναι η ελάχιστη απαραίτητη, ενώ συχνά τα υλικά μένουν ανεπεξέργαστα. Στην περίπτωση που χρειάζεται κάποιο προστατευτικό τελείωμα ή βαφή, είναι απαραίτητο να έχει το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, τόσο στην παραγωγή του, όσο και στην εφαρμογή του και τη «ζωή» του μετά το έπιπλο.

Η Pressed Chair, που διατίθεται σε επίπεδη συσκευασία και πρέπει να λυγίσει στο κατάλληλο σχήμα από τον χρήστη της (ή, όπως προτιμά να λέει ο Moormann, τον «συγκάτοικο») βγαίνει σε αβερνίκωτο αλουμίνιο, αλλά επίσης και σε μία τολμηρή παλέτα από πούδρες βαφής σε στιλπνά χρώματα RAL, που έχουν πάρει από ένα έξυπνο όνομα: “Traffic White” (RAL 9016), “Not White” (RAL 1013), “Black 815” (RAL 9005), “True Red” (RAL 3000), “Dusky Pink” (NCS S 1515-Y90R), “Mister Mint” (RAL 130 80 20), “Greenhorn” (RAL 6037), “Blue Collar” (RAL 5002), and “Friesian Yellow” (RAL 1018).

Οι πούδρες βαφής και το αλουμίνιο προφανώς ταιριάζουν απόλυτα, όμως η συγκεκριμένη καρέκλα δεν χρειάζεται ένα «απλό» χρώμα: μια και αρχικά το φύλλο είναι επίπεδο και πρέπει να λυγίσει για να χρησιμοποιηθεί ως καρέκλα, η πούδρα βαφής, μετά την εφαρμογή της, πρέπει να παραμένει ελαστική. Επιπλέον, μια και η καρέκλα χρησιμοποιείται τόσο για εσωτερικό όσο και για εξωτερικό χώρο, ενώ σχεδιάστηκε ώστε να μπορεί να στοιβάζεται η μία πάνω στην άλλη, το χρώμα πρέπει να είναι ανθεκτικό για να αποφεύγονται εκδορές και σπασίματα: οι προδιαγραφές του είναι πολύ πιο κοντά σε εκείνες της αρχιτεκτονικής, παρά των χρωμάτων που χρησιμοποιούνται στην επιπλοποιία. Τέτοιες ελαστικές πούδρες βαφής, υπάρχουν: στις πούδρες Interpon της AkzoNobel, η συγκεκριμένη τεχνολογία χαρακτηρίζει τις πούδρες της οικογένειας Structura Flex, οι οποίες, μετά τον πολυμερισμό τους κατά την εφαρμογή πάνω στο μέταλλο, διατηρούν την ελαστικότητά τους. Έτσι, το χρώμα παραμένει εξαιρετικά ανθεκτικό σε παραμορφώσεις του μετάλλου πάνω στο οποίο εφαρμόζεται, είτε αυτές είναι εκούσιες είτε ακούσιες.

Οι άνθρωποι στον Nils Holger Moormann χρησιμοποιούν συχνά για τα έπιπλά τους ένα σλόγκαν: «No one gets it» (δεν «το πιάνει» κανείς). Εμείς, πάντως, το καταλαβαίνουμε. Ένα αντικείμενο design δεν χρειάζεται απλώς να είναι «όμορφο» αλλά οι σχεδιαστές και οι παραγωγοί πρέπει να λαμβάνουν υπόψιν αναρίθμητους παράγοντες που είναι σημαντικοί στη διαδικασία, πέρα από την εμφάνιση. Ο μινιμαλισμός δεν είναι μια μόδα αλλά μια στάση ζωής, καθώς χρειάζεται πολλή σκέψη και πρόβλεψη. Η συγκεκριμένη καρέκλα είναι από τα αγαπημένα μας κομμάτια, για αυτόν ακριβώς τον λόγο.