M

Chromatica ― 

Η διεπιστημονική σχεδιαστική ομάδα από τη Σουηδία, Note Studio, αντιλαμβάνεται τη σημασία που έχει το χρώμα στη δημιουργία της κατάλληλης ατμόσφαιρας και στον τρόπο με τον οποίο ένα σχέδιο μπορεί να αποκτήσει ζωή. Για τον λόγο αυτό, η Vibia συνεργάστηκε μαζί τους στην ανάπτυξη μιας καινοτόμου ιδέας που ονομάστηκε Chromatica και απευθύνεται σε αρχιτέκτονες και ντιζάινερ.

Το εργαλείο δημιουργικότητας, πρώτο και μοναδικό στο είδος του, περιλαμβάνει 23 τονικότητες που συμβαδίζουν με τα πιο συνηθισμένα υλικά των κατασκευών – για παράδειγμα, μπετόν, μέταλλο, τούβλα – και μπορούν να οδηγήσουν σε έντονες οπτικές εντυπώσεις.

Οι σχεδιαστές του Note Studio, Malin Engvall και Kristoffer Fagerström είδαν για πρώτη φορά ολοκληρωμένο το Cromatica στο showroom της Vibia στη Βαρκελώνη, όπου το «χρωματικό σύστημα» εφαρμόζεται σε μία μεγάλη επιτοίχια εγκατάσταση όπου χρησιμοποιείται το φωτιστικό της Vibia, Musa. Οι δύο σχεδιαστές μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους και συζήτησαν για το πως το χρώμα βοηθάει να διατυπωθεί μια σχεδιαστική αφήγηση, μέσα από τη διάδραση του φωτός, του χρώματος και του υλικού.

O Fagerström παρατήρησε ότι τα «Ανοιχτά» χρώματα του Chromatica δεν επιβάλλονται στη φωτεινή πηγή ή στο εσωτερικό. Απεναντίας, διαχέουν το φως, προσδίδοντας μαλακή εντύπωση στους τοίχους και στο δάπεδο και δημιουργώντας χαλαρωτική ατμόσφαιρα. O Engvall σημείωσε ότι σε σκοτεινότερα περιβάλλοντα, όπως η Σουηδία, οι ανοιχτοί αυτοί τόνοι έχουν μεγαλύτερη σημασία, επειδή φωτίζουν τον χώρο πολλαπλασιάζοντας το φως.

Τα «Σκοτεινά» χρώματα, πιστεύουν, τονίζουν το περίγραμμα του φωτιστικού σώματος και δημιουργούν έντονη αντίθεση με το φως το οποίο αυτό αναδίδει. Ο Engvall σημειώνει ότι το σχήμα του φωτιστικού «ξεπετάγεται» και το φως σχεδόν απορροφάται μέσα στο σχήμα που το περιέχει. Για τον Fagerström, η σκοτεινή παλέτα επιπλέον δημιουργεί συναισθήματα οικειότητας, ασφάλειας και άνεσης.

Όσο για τα «Ουδέτερα» χρώματα, οι σχεδιαστές μίλησαν για ένα γενικό συναίσθημα αρμονίας, επειδή οι τονικότητές τους προσαρμόζονται στο περιβάλλον. Τα χρώματα είναι εγγενώς ευέλικτα και δεν ανταγωνίζονται το τεχνητό φως από το φωτιστικό, ούτε το φυσικό φως που εισέρχεται στο δωμάτιο.

Ο Fagerström και ο Engvall εντυπωσιάστηκαν από το έντονο συναισθηματικό αποτύπωμα που είχαν τα «Ζωηρά» χρώματα και θαύμασαν την τολμηρή τους διάθεση. Ο Fagerström μίλησε στην περίπτωση αυτή για πολυπλοκότητα, καθώς οι τόνοι εμφανίζονται φωτεινότεροι στο κέντρο και λιγότερο προς τις άκρες, όπου το φως δεν είναι τόσο δυνατό. Ο Engvall σημείωσε τη θετική ενέργεια που αναδίδουν και εντόπισε τις έντονες διαφορές της τονικότητας όταν το φως είναι ανοιχτό ή κλειστό.

Τα «Διακριτικά» χρώματα προκάλεσαν στους σχεδιαστές χαλαρή, φιλική διάθεση. Μια και οι τονικότητές τους προέρχονται από τη φύση, ο Fagerström μπόρεσε να διακρίνει τον μεγάλο αριθμό αρχιτεκτονικών εφαρμογών τους στον χώρο και στα υλικά. Ο Engvall επισήμανε πως, φωτισμένα, αναδίδουν ζεστασιά, ενώ αφώτιστα αναδεικνύουν την υφή τους – μια συναρπαστική διαφορά.

Δείτε το βίντεο στο YouTube:

Photos by vibia.com